Sven Lindqvistin rasismisarja on todella upeaa kirjallisuutta, sellaista narratiivista tietokirjallisuutta, joka harppaa pelkästä journalismista kohti kaunokirjallisuutta ja jopa taidetta. Tässä muistaakseni Satakunnan Työhön tekemäni arvostelu. Olen jonkin verran editoinut juttua alkuperäisestä.
Taistelua rotuvihaa vastaan
Taistelua rotuvihaa vastaan
Sven Lindqvist: Rasismin vastustajia. Ihmisiä ja
argumentteja taistelussa rotuennakkoluuloja vastaan 1750-1900. Suom. Heikki
Salojärvi. Pequod 1998.
Sven Lindqvistin teokset Tappakaa
ne saatanat ja Aavikkosukeltajat
ovat erinomaisia johdatuksia eurooppalaisten suhteeseen toisiin kansoihin.
Joseph Conradin maailmoihin johdattavassa Tappakaa
ne saatanat -teoksessa Lindqvist maalaa vahvan kuvan siitä inhosta, jota
eurooppalainen on väittänyt tunteneensa afrikkalaisia kohtaan. Lindqvist käy
läpi perustelut ja toimenpiteet, lopputuloksena on Joseph Conradin Pimeyden sydämestä tuttu lause:
"Exterminate all the brutes!"
Aavikkosukeltajat-teoksessaan
Lindqvist kirjasi Afrikkaan idealistisesti ja romanttisesti suhtautuneiden
eurooppalaisten matkailijoiden ristiriitaisuuksia ja suhteutti ne omaan
Afrikan-matkaansa. Tuloksena oli oppinut ja henkilökohtainen essee
eurooppalaisten ja afrikkalaisten kohtaamisista edellisten unelmissa ja
jälkimmäisten todellisuudessa.
Antirasisteja
Nyt suomennetussa, muutaman vuoden takaisessa teoksessa
Lindqvist on jättänyt henkilökohtaisuuden vähemmälle. Rasismin vastustajia esittelee lyhyissä, muutaman sivun mittaisissa
artikkeleissa ihmisiä, jotka ovat vastustaneet rotuennakkoluuloja, toisten
kansojen hävittämistä taloudellisten tai poliittisten etujen nimissä ja toisten
kansojen käsittämistä alempiarvoisiksi. Lindqvist on rehellinen: hän
kirjoittaa, että vaikka hänen taistelijansa ovat eurooppalaisia ja
pohjoisamerikkalaisia, se ei tarkoita, etteikö heitä olisi myös muissa
maanosissa, kyse on ainoastaan hänen omasta tietämättömyydestään.
Henkilöhahmojen skaala ulottuu Benjamin Franklinin ja Alexis
de Tocquevillen kaltaisista klassikoista täydellisiin tuntemattomuuksiin,
Charles Andersonin ja Langfield Wardin tapaisiin pienivolyymisiin
toisinajattelijoihin. Mukana on myös kirjallisuuden pieniä klassikoita, kuten Georg
Lichtenberg, Olive Schreiner ja Theodor Mommsen. Vanhalle rakkaudelleen
Conradille Lindqvist omistaa yhden luvun, vaikka joutuukin myöntämään, ettei
tiedä, onko Narkissoksen neekeri
(1898) rotupoliittinen kannanotto vai ei.
Katteetonta optimismia?
Lindqvistin teos on pinnalta katsoen optimistinen, poiketen
aiemmista niin sanotun aavikkotrilogian teoksista, joissa päällimmäisenä on kauhu ja
vastenmielisyys eurooppalaisten suorittamia rikoksia kohtaan. Rasismin vastustajia kokoaa yksiin
kansiin, Lindqvistin mukaan ensimmäistä kertaa, ihmisiä, jotka ovat
vastustaneet eurooppalaisen ihmisen pahuutta.
Kiertoteitse Rasismin
vastustajia on kuitenkin hyvin synkkä teos. Kun se kuvaa rohkeita ihmisiä,
jotka ovat pystyneet kääntämään historian kulkua edes pieneksi hetkeksi (kuten
Benjamin Franklin osoittaessaan lynkkausjoukolle, ettei heidän tähtäimenään
olevia intiaaneja ole inhimillistä tappaa), se kuvaa myös ihmisiä, joita on
jouduttu vastustamaan: ihmisiä, jotka ovat halunneet tuhota kokonaisia kansoja,
tai ihmisiä, jotka ovat halunneet ulottaa ennakkoluulonsa koskemaan valtioitten
ulkopolitiikkaa.
Rasismin vastustajissa
kuvattujen rohkeiden ihmisten vastapainona on ollut usein - liian usein -
älymystön tukema rotu- ja ihmisvihamielisyys. Lindqvistin kuvaamat ihmiset ovat
jatkumoa, jota tekisi mieli nimittää traagiseksi sankarillisuudeksi: heidän
taistelunsa eivät ole tuottaneet voittoa, koska muutoin Lindqvistin ei olisi
tarvinnut kirjoittaa kaikista heistä.
Lindqvist osoittaa lisäksi, että muinoiset rotuvihaajien
ennakkoluulot muistuttavat liikaa nykyisten rotukiihkoilijoiden argumentteja:
milloin veri heikkenee ja rotu tuhoutuu, milloin vieras rotu vie työpaikat,
milloin "todistetaan", että esimerkiksi mustat eivät ole kyenneet
luomaan kukoistavia sivilisaatioita, ja niin edelleen.
Taloudelliset kytkyt
Juuri tässä tosin on Lindqvistin nopealukuisen teoksen
suurin voima: se pystyy osoittamaan vaivattomasti, että esimerkiksi natsismin
rotuviha ei ollut mikään ainutlaatuinen tilanne. Elintilasta ja puhdaasta
rodusta puhuttiin Englannissakin paljon 1800-luvun loppupuoliskolla.
Monet Lindqvistin siteeraamista rasistisista kirjailijoista
ja ajattelijoista voisi sekoittaa natsi-ideologeihin. Näin esimerkiksi
englantilainen Edward E. Freeman, joka 1860-luvulta alkaen kirjoitti, että
englantilaiset ovat aitoja alkuperäisiä saksalaisia ja että englantilaisten
suorittama kelttien kansanmurha on täydentynyt, kun Amerikkaan siirtyneet
englantilaiset tuhosivat intiaanit miltei sukupuuttoon.
Tai amerikkalainen John Fiske, joka vuonna 1880 esitti, että
"se päivä ei ole kaukana, jolloin neljä viideosaa ihmiskunnasta (...)
katsoo polveutuvansa englantilaisista esi-isistä." Parikymmentä vuotta
aiemmin amerikkalainen antropologi E. G. Squier oli kirjoittanut, että
Yhdysvaltojen menestyksen salaisuus oli väestön rotupuhtaus.
Ei ole vaikea havaita, että näissä argumenteissa on kysymys
taloudesta. Koko maailman ympäri levittäytyminen merkitsi myös koko maailman - toisin sanoen globaalin - talouden haltuunottoa ja sille oli annettava jokin oikeutus.
Tämä oikeutus oli rotuviha.
Lindqvist joutuu toteamaan, että Amerikan intiaanien puolesta puhunut Alexis de Tocqueville muutti sittemmin Afrikan-matkallaan ajatteluaan. Hänestä oli tullut Ranskan siirtomaaministeri ja virka pakotti hänet luopumaan rotujen välisestä tasa-arvosta.
Tocqueville kääntyi kannattamaan Saharan alkuperäisasukkaiden hävittämistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti