Tämä juttu ilmestyi Agricola-verkossa (ja on sieltä ehkä edelleen luettavissa). Kirjoitin Agricola-verkkoon 1990-luuvn lopulla, kun olin muuttanut Tampereelta Turkuun ja ajattelin, että saisin sitä kautta myös palkallisia työtehtäviä - näin ei käynyt, ja lopetin Agricolaan kirjoittamisen. Tämänkin jutun saatoin tehdä vain, jotta saisin kirjan (ja se on edelleen hyllyssä).
Kaikki Alvar Aallosta ja Helsingistä
Eija Kämäräinen ja
Arja Lehtonen: Alvar Aalto ja Helsinki. WSOY. 176 s.
Alvar Aalto oli niin monipuolinen arkkitehti ja
suunnittelija, että hänen suhteestaan maantieteellisesti pieniinkin alueisiin
saa kokonaisesityksiä aikaan. Ilmestynyt on ainakin tutkimuksia Aalto ja Kotka,
Aalto Satakunnassa, Aalto Turussa; kirjaksi on koottu joukko artikkeleita,
joissa pohditaan Aallon vaikutusta Helsinkiin, sen kaupunkirakenteeseen ja
-kuvaan.
Kiistelty Aallon Helsinki
Aallon monet helsinkiläiset työt ovat olleet usein
ristiriitaisten kiistojen kohteena. Monet ovat sitä edelleenkin. Enso-Gutzeitin
päärakennusta varsinkin inhoavat monet helsinkiläiset ja ei-paikkakuntalaiset.
Asiaan vakavammin suhtautuvat sanovat, kuten Johannes Salminen, että rakennus
on kaunis, mutta paikka on väärä. Vain harvat uskaltavat sanoa, että rakennus
on onnistunut ja paikka on oikea.
Finlandia-talokin on toinen kiistojen kohde. Joku ehdotti
vain ihan vähän aikaa sitten, että se purettaisiin, jotta Töölönlahden ongelmat
saataisiin ratkaistua. Monet eivät ymmärrä, mitä ihmeellistä on suuressa
pömpelissä; lisäksi monet ammattilaiset pitävät taloa huonona konserttikäyttöön
sen akustiikan vuoksi. Ongelmia ja naurua aiheuttavat myös surullisenkuuluisat
marmorilevyt, jotka on taas kerran päätetty laittaa paikoilleen.
Asiaan otetaan Helsinki-kirjassa moneen kertaan kantaa.
Finlandia-talon rakennustoimikunnan tuolloinen päällikkö Veikko O. Hannukkala
kirjoittaa kirjassa, että marmori oli Aallon henkilökohtainen valinta eikä
ulkopuolisten vaatima ja että ketään ei voi asettaa tapahtuneista virheistä
vastuuseen, koska kukaan ei yksinkertaisesti tiennyt, miten marmori käyttäytyy
Suomen ilmastossa. Toisaalla kirjassa kirjoittava Aallon työtoveri Jaakko
Kontio tosin vihjaa, että ylipormestari Lauri Aho ei olisi halunnut taloa
päällystettävän hiotulla mustalla graniitilla, niin kuin Aalto alunperin
halusi, ja siksi taloon valittiin Carraran marmori.
Missään vaiheessa kukaan kirjoittajista ei ota kantaa
siihen, että Enso-Gutzeitin talossa ja Tammisaaren Säästöpankin talossa
Carraran marmori on pysynyt hyvässä kunnossa. Ilmeisesti kyse on siitä, että
Finlandia-talon isoissa marmorilevyissä niihin kohdistuu liian suuri
vääntömomentti, kun taas pienimuotoisemmissa Enson ja Tammisaaren rakennuksissa
näin ei käy. Kenen suunnitteluvirhe tämä sitten on, jää ainakin nyt
ratkaisemattomaksi.
Aalto Helsingin suunnittelijana
Aaltoa vastustettiin muistakin syistä. Hän oli jo
maailmankuulu ja arvostettu arkkitehti ennen kuin hän teki ensimmäisen julkisen
rakennuksensa Helsinkiin: Erottajan Suojan vuonna 1951 (josta kirjassa on Jouni
Lompolon viehättävä suojelua ja ennen kaikkea kunnioitusta esittävä kirjoitus).
Aalto katkeroitui ja tästä hänen veneensä kuuluisa nimi: Nemo propheta in
patria.
Kun Aalto viimein piirsi Kulttuuritalon, häntä kavahdettiin
vielä enemmän: monet olivat sitä mieltä, että Aallon ei olisi pitänyt tehdä
töitä kommunisteille. Tuloksena oli kuitenkin upea talo, josta Marja-Riitta
Norri kirjoittaa kirjassa suppean, mutta hyvän artikkelin.
Ilmeisesti tästä syystä Aallon kaukonäköinen
Helsinki-suunnitelma ei lähtenyt koskaan kunnolla käyntiin. Toisaalla olivat
vanhoilliset kulttuuripääoman haltijat, toisaalla sitten taas jo radikalismin
nimiin vannovat nuoret, joille Aalto edusti kerskailevaa ja elitististä
arkkitehtuuria. Finlandia-taloa on vastustettu juuri näistä syistä ja talo on
ehkä juuri siksi jäänyt yksinäiseksi esimerkiksi Aallon
Helsinki-suunnitelmista. Pekka Suhonen piirtää kirjassa moninaisen kuvan Aallon
Helsingistä: pääkaupunki oli arkkitehdille haaste ja se voidaan ja pitääkin
nähdä "rakentamattomana kaupunkina". Helsingin kaupunkirakenteen
tutkiminen voidaan aloittaa uudestaan jatkamalla Aallon keskenjäänyttä työtä,
tuntuu Suhonen sanovan.
Apulaisprofessori Renja Suominen-Kokkonen kirjoittaa
Helsinkiin varsinaisesti liittymättömästä aiheesta, Aino Marsio-Aallon
väheksytystä roolista monien Alvar Aallon nimiin pantujen tuotteiden
suunnittelijana. Suominen-Kokkosen pääargumentti on, että Alvar Aallon nimiin
liittyy niin paljon kulttuurista pääomaa, että niiden arvon sanottaisiin
laskevan, jos niiden todellinen suunnittelija, Aino Marsio-Aalto,
tunnustettaisiin.
Alvar Aalto ja
Helsinki on hyvää ja pätevää työtä, vaikka monet kirjoitukset ovatkin
lähinnä anekdoottikokoelmia. M-L Muukan ulkoasu ja taitto ovat erinomaiset ja
kirjasintyypin valinta oivallinen, mutta kirjassa esiintyy toistuvasti
omituinen lyöntivirhe: sanojen välissä ei aina näytä olevan välilyöntiä. Kirjan
myötä voi esittää toiveen, että Aallon tuotannosta, edes hänen
arkkitehtuuristaan, koottaisiin taskukokoinen opas. Sellaisille olisi käyttöä
varsinkin kotimaan ja turistimatkailussa.
PS. Oikaisu:
Tuli oltua liian innokas: Agricolasta löytyvässä
arvostelussani kirjasta Alvar Aalto ja
Helsinki saattoi saada sen käsityksen, ettei minkäänlaista kätevää opasta
Aallon suunnittelemaan arkkitehtuuriin ole ollenkaan. Minua oikaistiin ja sain
tietää, että Rakennustaiteen museo on julkaissut jo kymmenisen vuotta sitten
pienen vihkon, jossa esitellään "kaikki" Aallon suunnitelemat
rakennukset.
"Kaikki" lainausmerkeissä sen vuoksi, että vihko
ei todellakaan sisällä kaikkia Aallon suunnittelemia julkisia rakennuksia eikä
niitä, joiden sisustuksen hän on suunnitellut. Näin esimerkiksi Anttolan
puukirkko, jonka sisustuksen Aalto uusi 1920-luvun alkupuoliskolla ja jota on
esitelty Pariisin Pompidou-keskuksessa (!), on jäänyt pois. Samoin Porin
Kartanossa sijaitsevaa tyyppitaloryhmittymää (1942) ei mainita ollenkaan.
Lisäksi vihko on muutenkin suppea. Siinä on sinänsä
riittävät tiedot - rakennuksista on tarkka osoite, kaikista mainitaan
suunnitteluvuosi -, mutta jotain jää kaipaamaan. Ehkä se olisi lyhyt
luonnehdinta kustakin rakennuksesta tai rakennusryhmästä (mietin tässä lähinnä
Jouni Kaipian ekspressiivisiä esittelyjä Suomen
arkkitehtuurioppaassa), ehkä se olisi edes kuva. Ne ovat vihkossa sinänsä
oikein hyviä, mutta niitä saisi olla enemmän. Voisi olla jopa kuva jokaisesta
rakennuksesta - toive on vähän mahdoton toteuttaa, sillä julkaisusta voisi
tulla melko kallis.
Informatiivisuudestaan ja miellyttävästä ulkoasustaan
huolimatta vihko ei kuitenkaan ole mielestäni lopullinen Aallon Suomessa
sijaitsevan arkkitehtuurin opas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti