Kirjoitin tällaisen arvostelun A. W. Yrjänän ensimmäisestä runokokoelmasta vajaa kymmenen vuotta sitten Turun Ylioppilaslehteen.
Älykkörockkarjun runous yllättää
Älykkörockkarjun runous yllättää
A.W. Yrjänä: Arcana. LIKE: Helsinki 1997. 99 s.
On aluksi vaikea suhtautua A.W. Yrjänän kaltaiseen hahmoon,
kun tämä julkaisee esikoisrunokokoelmansa. Pinnalla ovat ensinnäkin ironia,
kyynisyys ja epäusko. Voiko älykkörockin karju, josta postmodernit runotytöt
näkevät märkiä unia, olla myös vakavasti otettava runoilija? CMX:n sanoitukset,
niin mielenkiintoisia kuin ne useasti ovatkin, eivät välttämättä toimi
luettuina (mikä on tietysti melkein kaiken rocklyriikan ongelma), vaan ne
vaativat tuekseen yhtyeen hardcoretangon.
Kun kuitenkin lukee Arcanaa,
tunteet väistyvät. Asenne muuttuu kyynisestä ja epäuskoisesta hämmästyneeksi ja
yllättyneeksi. Yrjänä on yllättävän vanhanaikainen runoilija ja hän kääntää
tämän vanhanaikaisuuden hyveekseen. Tässä vaiheessa on vielä vaikea sanoa,
millainen on Yrjänän tulevaisuus julkaisevana runoilijana. Tuli & Savu
-lehden tuoreessa numerossa julkaistu sikermä "Jokivartisen runoja",
jonka joissain runoissa on osin samoja aineksia kuin Arcanassakin, ei ole yhtä hyvä. Yrjänä sortuu esimerkiksi
"Pääkaupunki"-nimisessä runossa tieteellistä kieltä ja murretta
sekoittaessaan liian helppoihin ratkaisuihin.
Helsingin Ylioppilaslehden haastattelussa Yrjänä sanoo, että
hänen runojensa välistä putoilee hyllymetreittäin kirjoja. Runot on siis
ladattu täyteen intertekstuaalisia viitteitä, minkä ilmeisesti pitäisi tehdä
runojen lukemisen vaikeaksi nk. tavalliselle lukijalle. Yrjänä hiukan
valehtelee: vaikka hänen runonsa ovat oppineita, ne eivät ole samalla tavalla
(teko)vaikeita ja (teko)syvällisiä kuin monien hänen aikalaistensa runot.
Yrjänän vanhanaikaisuus runoilijana on siinä, että hän käyttää suurimmaksi
osaksi sanoja, jotka me kaikki tunnemme. Ja kun hän käyttää uskonnon tai
uskonnollisen mystiikan oppisanoja, hän käyttää niitä sen verran harvoin, että
ne yleensä pysäyttävät lukijan (elleivät sitten paljasta runoa ontoksi).
Mielenkiintoisempi kuitenkin on tapa, jolla runot näyttävät olevan
ristiriidassa nimiensä kanssa. Näin esimerkiksi runossa "Krotona",
jonka mahdolliset mystiset sisällöt aukenevat vain vähitellen: "Sinä et
kuvittele muuta kuin / mitä Näet / sekin sattuu / niinkuin kaikki mitä ei itse
hallitse // Rapsutan kissaa / se on nukkuvinaan / muistelee Egyptin aikoja //
Laitan pihassa kiviä peräkkäin / sanoja / en sano mitään / teen aitaa".
Vaikutelma, jonka Yrjänän runoista saa, on itse asiassa
pyhien kirjoitusten vaikutelma. Aivan kuin lauluteksteissään, Yrjänä manaa. Nyt
sävy on vain rauhallisempi, sisäänpäinkääntyneempi, enemmän keskeislyyrinen.
Kerrottavina eivät ole irvokkaat tarinat maailman pahuudesta, vaan paljon
lukevan minän epävarmuus tiedosta ja sen keinoista. "Kartta on alue /
minuus solmu johon / miekka ei pysty", sanoo kokoelman aloittavan
"Keter"-runoelman viides säkeistö. Yrjänä luottaa hiljaisiin
paradokseihin, joiden ristiriitaista luonnetta ei aina tajua kovin nopeasti.
Aivan täysin onnistunut Arcana
ei kuitenkaan ole. Helsingin Sanomain Jukka Petäjä ehätti jo kiittelemään
sellaistakin runoa kuin "Isättömät". Runossa ei kuitenkaan ole mitään
uutta: se on nopein vedoin piirretty kuvaus kolmen pojan elämästä, joka päättyy
toisen pojan itsemurhaan ja toisen juoppouteen (vain runon muisteleva minä on
säästynyt, vaikka hänestä ei sen enempää kerrotakaan). Petäjä kiitteli
nimenomaan kuvaa suomalaisesta miehestä: eikö tämä ole aivan samaa, jo hiukan
kliseistä tarinaa suomalaisen miehen kurjuudesta? Saman osaston muutkin runot
lähentyvät arkipäivää tavalla, joka ei tee oikeutta muulle kirjalle. "Löin
rikki" -niminen, jonkinlaisesta vieraantumisesta kertova runo on jo hiukan
tavanomainen ja turha. Myös "mystisemmässä" ilmapiirissä liikkuva
"Maa" päättyy antikliimaksiin: "Alan olla vanha oppimaan / nuori
opettamaan / en jaksa väitellä / uskon totuuksien / syövyttävään voimaan".
On kuitenkin suomalaisessa nykyrunoudessa harvinaista, että
runoilija pystyy pysäyttämään lukijan niinkin hienovaraisilla tavoilla kuin
Yrjänä tekee. Silloin, kun hän onnistuu, hän on ehdoitta runoutemme kärkeä.
Silloin, kun hän epäonnistuu, tuloksena on harmillista keskinkertaisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti