Helsingin Sanomiin vuonna 2003 tehty arvio kirjasta, joka varmasti jäi hyvin vähälle huomiolle. En tiedä, oliko tässä varsinaista otsikkoa, nyt tuo otsikkona oleva lihavoitu teksti oli Hesarissa käytetty ingressi.
Amerikkalaisen merkkikirjailijan rivo esikoinen vihdoin
suomeksi
Nathanael
West: Balso Snellin unielämä (The Dream Life of Balso Snell). Suom. Asmo
Koste. Nastamuumio. 92 s.
Runoilija Balso Snell käyskentelee Troijan lähistöllä ja
löytää kreikkalaisten kuuluisan puisen hevosen. Balso Snelliä kiinnostaisi
nähdä, mitä hevosen sisällä on, mutta ainoa aukko, josta hän pääsee sisään, on
hevosen peräreikä.
”Oi Anus Mirabilis!” huudahtaa runoilija. Amerikkalaisen
Nathanael Westin esikoisteos Balso
Snellin unielämä on alkanut.
Nathanael West, jonka nykylukija muistanee parhaiten Miss Lonelyheartsin kirjoittajana,
aloitti kirjailijan uransa 30-luvun amerikkalaisille kirjailijoille
tyypillisesti. Balso Snellin unielämä
ilmestyi Pariisissa 1931 500 kappaleen painoksena. Kustantaja oli ajalle
ominainen avantgarde-kustantamo, joka ei onnistunut markkinoimaan kirjaa
millään tavalla. Kirja on viimeinkin ilmestynyt suomeksi – kulttuuriteosta
hatunnosto pienelle Nastamuumiolle.
Balso Snellin unielämä
on Westin kaikista neljästä romaanista selvimmin velkaa eurooppalaiselle
dadaismille ja surrealismille. Kirja liikkuu koko ajan vikkelässä groteskissa
tyylilajissa – hevosen peräreiästä sisään tunkeutuminen on vasta alkua – eikä
West piittaa kerronnan logiikasta tuon taivaallista. Runoilija Balso Snell
liikkuu hevosen sisällä ja törmää vähintäänkin swiftiläisiin henkilöhahmoihin,
joilla kaikilla on oma omituinen tarina kerrottavanaan.
Itse tarinan päähenkilö, runoilija Balso Snell, on
mahdollisimman epätodellinen hahmo. Häntä voi halutessaan pitää Westin
omakuvana, mutta ei sekään tunnu uskottavalta, koska Snell pitää hevosen
sisällä asuville ihmisille järjettömiä palopuheita. Yhdessä hän vaahtoaa
hevosen sisämaailman oppaalle, joka on juuri mainostanut ”doorilaista eturauhasta,
joka on turvonnut ilosta ja hyvän tuulen yltäkylläisyydestä”, että kyse on pikemminkin
baptistisesta peräpukamasta. Lisäksi Snell on sitä mieltä, että hevosen sisukset
ovat huomattavasti vaatimattomampi näkymä kuin esimerkiksi Keskusasema ja
Yale-areena. Mutta kun opas kertoo tarinan käärmeestä, joka tunkeutuu sisään
filosofi Apolloniuksen alapäähän, Snell antaa kaiken anteeksi.
Tyylilaji ei kuitenkaan valitettavasti pidä koko kirjan
ajan. Kertomus pyhästä kirpusta, joka asui Jeesus Kristuksen kainalokuopassa,
on erittäin hyvä, mutta tarina naisvihamielisestä runoilijasta ja tämän
nuorelle naiselle kirjoittamista kirjeistä on pitkäpiimäinen. Tässä episodissa
West ilmeisesti parodioi ajalle tyypillistä romantiikkaa, mutta vanhentuneiden
tyylilajien pilkkaaminen ei välttämättä avaudu myöhempien aikojen lukijalle.
Sama vaivaa yhtä Westin romaaneista, lama-aikaan
kirjoitettua Iisiä miljoonaa (1934),
joka pilkkaa varsin avokätisesti 1800- ja 1900-lukujen vaihteen suosittuja
Horatio Alger –lukemistoja. Algerin ja muiden naiivin optimististen sankarien
ajoista on edetty niin pitkälle, että lukija ei saa Westinkään tekstistä pitävää
otetta.
Vaikka se ei selvästi ole tarkoituskaan. West haluaa
dekonstruoida tai ainakin dadaistisesti tuhota kaiken aiemmin lukemansa
länsimaisen kirjallisuuden. Nimenomaan tässä kirjassa hän on kiinnostava
esikuva vaikkapa William S. Burroughsin tuleville manikealais-skatologisille
fantasioille. Pääsi West lopputulokseensa tai ei, niin Balso Snellin unielämä kaipaisi kuitenkin hiukan tiivistämistä,
vaikka se onkin Westille tyypillisesti hyvin lyhyt kirja.
Kirjan teema nousee kuitenkin vahvasti esiin. Kaikki
kertomukset, joita sivilisaatio meille tarjoilee, ovat naurettavia ja
todistavat vain ihmistä itseään vastaan kohdistetusta vihamielisyydestä. Snell
päättää, että tästä lähin hän itse kirjoittaa omat tarinansa. Westin myöhemmät
kolme romaania, varsinkin viimeiseksi jäänyt Heinäsirkan aika (1939), olivatkin nimenomaan pyrkimyksiä
kirjoittaa ilman kompromisseja.
Kustantajalle miinusta rumasta kannesta. Myös pieni esi- tai
jälkipuhe olisi ollut sekä paikallaan että helppo tehdä. Balso Snellin pariin
ummikkona tuleva on helposti ymmällään.
Tietokulma
Nathanael West (1903-1940) kuoli täydellisen tuntemattomana
auto-onnettomuudessa.
Oikea nimi: Nathan Weinstein.
Oikea nimi: Nathan Weinstein.
Julkaistut romaanit:
Balso Snellin unielämä (1931), Vastaathan kirjeeseeni, Miss
Lonelyhearts (1933), Iisi miljoona eli Lemuel Pitkinin monet menetykset (1935),
Heinäsirkkojen aika (1939).
West toimi käsikirjoittajana Hollywoodissa kirjoittaen lähinnä
unohdettuja B-luokan musikaaleja.
Löydettiin uudelleen 50-luvulla, jolloin Westiä alettiin
pitää yhtenä tärkeimpänä 30-luvun amerikkalaisena kirjailijana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti