Onnettomuus, kriisi, katastrofi -kirjan arvostelu Agricola-tietoverkkoon (eli todennäköisesti on muuallakin netissä vielä luettavana). En ole ihan varma, onko levykkeeltä löytynyt teksti kokonainen vai jääkö se lopussa keskeneräiseksi. Muistan kyllä hyvin, etten ollut ollenkaan kirjasta innostunut, vaikka siinä pari hyvää tekstiä onkin.
Yleinen marmatus seminaareista koostettujen
artikkelikokoelmien kohdalla on se, että ne ovat hajanaisia ja että artikkelit
antavat perin satunnaisen katsauksen aiheeseensa. Joskus tulee jopa
miettineeksi, miksi artikkelikokoelmia ylipäätään julkaistaan. Toisaalta
yksittäinenkin artikkeli saattaa oikeuttaa kokoelman olemassaolon.
Turun yliopiston yleinen historia järjesti syyskuussa 1995
seminaarin Onnettomuus, kriisi,
katastrofi (tämäntyyppiset kolmiosaiset nimet - "sukupuoli, identiteetti, toiseus" - alkavat olla jo
klisee), jossa pohdittiin monipuolisesti ja poikkitieteellsiesti katastrofien
historiaa ja niiden henkisiä ja fyysisiä vaikutuksia. Seminaarista koostettiin Lopun alku -kirja seuraavana vuonna ja
siinä on monia artikkelikokoelmien huonoja puolia, joskin muutamat artikkelit
ovat itsessään jo sen verran mielenkiintoisia, että kirja puoltaa paikkaansa.
Monitieteellisyys on säilynyt kirjassakin ja osat on
jaoteltu, ihan järkevästi, katastrofien uutisointiin, niiden henkisiin
vaikutuksiin sekä luonnon ja tekniikan riskeihin.
Hannu Salmi kirjoittaa teoksen johdannossa monia järkeviä
sanoja. Hän toteaa, että katastrofifiktio on noussut 1800- ja 1900-lukujen
teollistumiskehityksen myötä esiin aivan uudella tavalla. "Mitä enemmän
länsimainen ihminen on luonut teknisiä uutuuksia", Salmi kirjoittaa,
"aistiensa ja raajojensa mekaanisia jatkeita tai tavaratuotantonsa
kiihdyttimiä, sitä riippuvaisemmaksi yhteiskunta on tullut tekniikasta."
Salmi epäilee, että katastrofifiktio - romaanit, elokuvat, uutiset - on
"terapeuttinen välttämättömyys, jolla yhteiskunnan lisääntynyttä
kriisipotentiaalia on yritetty hallita." Katastrofit ovatkin tulleet
tieteellisen mielenkiinnon kohteeksi nimenomaan saksalaisen sosiologi Ulrich
Beckin kriisiyhteiskuntaa koskevien
kirjoitusten myötä. Niitä käsittelee Ilmo Massa Lopun alkuun kirjoittamassaan artikkelissa.
Vaikka Beckin käsitteistöä on viime vuosina myös kritisoitu
paljon, kriisiyhteiskunnasta puhuminen on jonkin verran selkiyttänyt
yhteiskunnallista keskustelua. On tullut selväksi, että länsimainen ja globaali
yhteiskunnallinen toiminta aiheuttaa aina sivuvaikutuksia, oli kyse sitten
atomivoimalapäätöksistä tai AY-pomojen puhetta naisista
"handicappeina". Teoilla on nykyään sellaisia vaikutuksia, joista
emme itse välttämättä tiedä mitään. Tämä asettaa haasteen myös perinteiselle
subjektikäsitykselle, jossa tekijä on tekojensa herra ja hallitsija - miten
näin voisi olla, jos teoilla on sellaisia vaikutuksia, jotka näkyvät vasta
vuosien kuluttua?
Lopun alku
-kirjassa on turhantuntuisia artikkeleita. Näin on esimerkiksi Kalervo Hovin
lyhyt juttu Estonian tuhosta - on vaikea hahmottaa, mikä on Hovin artikkelin
funktio. Ehkä se puolustaa paikkaansa tiiviinä kertauksena, mitä tapahtui.
Varsinaista analyysia tuhon syistä tai sen seurauksista ei tule. Myöskin Liisa
Eräsen artikkeli Traumapsykologian lyhyt
historia vaikuttaa turhalta - aihe on tärkeä ja kiinnostavakin, mutta
Eränen kirjoittaa aivan liian pitkästi. Hänen artikkelinsa on pisin kirjan
teksteistä ja olisi vain hyötynyt karsimisesta. Vaikuttaakin siltä, että kirjan
toimitus olisi jäänyt hiukan puolitiehen.
Tämän positiivisena kääntöpuolena on taas muita
artikkeleita, jotka esittävät kiinnostavia ajatuksia. Rauno Tenovuon artikkeli Ilmakehän muutokset ihmiskunnan uhkana
tarjoilee tiiviisti sellaista tietoa, jota ei tavallisen maallikkolukijan
saatavilla paljonkaan ole. Lisäksi Tenovuo kiistää monia kasvihuoneilmiöön
liittyviä käsityksiä - paljon ei ole puhuttu siitä, että ilmansaasteet
hidastuttavat kasvihuoneilmiötä, koska fossiilisista polttoaineista syntyvä
rikkidioksidi heijastaa auringon säteitä takaisin.
Monet kirjan katastrofien mentaalista puolta valottavat
artikkelit ovat tutustumisen arvoisia, varsinkin Hannu Salmen teksti
onnettomuusuutisointien historiasta valottaa asiaa monipuolisesti. Pirjo-Liisa
Niinimäen Hartolan vaimosta jäi vain
tuohivirsu käsittelee kiinnostavasti suomalaisten arkkiveisujen (yleensä
neljäsivuisten, usein omalla kustannuksella painettujen virsityylisten, murhia
yms. käsittelevien laulujen) välittämää kuvaa katastrofeista.
Kirjassa ei puhuta sanallakaan erityisestä katastrofi-,
raunio- tai saasteromantiikasta. Jo 1700-luvun puolesta välistä asti varsinkin
eurooppalaisessa ajattelussa on esiintynyt ajatuksia siitä, että tuhoutumisessa
on jotain ylevää, subliimia. Ihminen on voinut tarkkailla luonnon voittokulkua
etäällä ja kokea subliimin elämyksen. Tämä synnytti mm. keinotekoisten
raunioiden muodin 1700- ja 1800-luvun puutarhataiteessa. Saasteromantiikka taas
näkyy edelleenkin mm. dekadenteissa rockvideoissa ja science fiction
-elokuvissa (Blade Runner).
1 kommentti:
A natural choice for improved sperm health.
Hope Plus - Men or women Fertility Expert 100% Pregnancy 91-9253055521
Hope Plus Fertility kit for men or boys - Fertility Expert 91-9253055521
All-in-one fertility support for men.
Lähetä kommentti